reklama

Podpaľači a hasiči

Nejako mi všetko neskôr dochádza.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A tak som si až teraz uvedomila, že je mesiac úcty k starším. Je síce pravdou, že - aj keď si to nechcem pripustiť - aj ja už vekovo patrím k tým úctyhodnejším. No čo už? Uvedomujem si, že veta, ktorú vyslovil človek, ktorého meno som si nezapamätala a znie „Človek sa rodí ako podpaľač a umiera ako hasič" je bytostne pravdivá. A veru ja už sa cítim byť viac hasičom ako podpaľačom.

Čím viac som tým hasičom, tým viac si spomínam na dve ženy, ktoré mi boli oporou a darovali mi kus svojej životnej múdrosti, z ktorej stále čerpám. Prvou bola moja vlastná mama a druhou moja svokra. Svokrou ju nazývam len v prípade, keď chcem vyjasniť naše príbuzenské vzťahy, lebo mi aj ona bola ozajstnou mamou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moja mamička vo mne zanechala hlboké stopy, ktoré si často uvedomujem. Bola múdrou, hlboko veriacou a praktickou ženou, ktorej rady a poučenia stále využívam. Moje deti sa ma často pýtajú odkiaľ viem to, či ono a moja odpoveď prevažne znie, že od mojej mamy. Žiaľ zomrela, keď ona mala 58 rokov a ja 25. A tak som ostala síce bez mojej mamy, ale s jej múdrosťou v srdci.

Vydávala som sa ako 19 ročná. Môj milovaný ma ale požiadal, aby som s ním išla bývať k jeho rodičom. Ja som to z lásky k nemu prijala. A urobila som dobre. Jeho otecko zomrel päť rokov po našej svadbe a tak sme ostali s jeho mamou. Ja som bola síce z celkom odlišného prostredia, ale jej láskavosť a snaha pomôcť, radosť z našich detí - jej vnúčat, jednoduchosť spojená s múdrosťou a hlboká viera mi veľmi pomáhali nájsť si svoje miesto. Dožila sa krásneho veku a opustila nás pred šiestimi rokmi. Žili sme spolu dvadsaťšesť rokov. Keď si na ňu spomínam, ďakujem Bohu, že keď mi jednu mamu vzal do večnej vlasti, druhú mi daroval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V spomienkach mám hlboko zapísanú aj tretiu ženu, a tou bola moja babka. Ako dieťa som ju milovala asi najviac. Neúnavne som počúvala jej spomienky na mladosť a na jej život. Žiaľ už bola vdovou, ale podľa jej rozprávania asi nebol lepší človek pod slnkom, ako môj dedko. Spomínam si na spolužitie mojich rodičov s babkou. Uvedomujem si, že aj vďaka tejto skúsenosti som sa odvážila žiť v jednej domácnosti s manželovými rodičmi. A aj moje deti milovali rozprávanie babky o všeličom.

Mesiac úcty k starším....

Nemala by to byť fráza, ale život prežívaný vo vzájomnej úcte. Samozrejme chcieť to musí aj ten podpaľač, ale aj ten hasič, lebo užitočnosť takejto symbiózy je nepopierateľný. A príklady priťahujú, a môžeme potom dúfať, že aj naše deti budú chcieť vytvoriť spolužitie prospešné pre všetkých.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto prosím našu spoločnú nebeskú Matku, Pannu Máriu, aby všetkým mladým manželom vyprosila dve dobré a múdre pozemské matky (a deťom babky) namiesto dvoch svokier. A keďže žena robí muža tým, čím je, otcovia - dedkovia sa už pridajú.

Majme teda v úcte starších, ale hlavne majme sa v úcte navzájom a úcta k starším tak bude automatická.

Mária Jevčáková

Mária Jevčáková

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som Božím stvorením. A Boh sa nikdy nemýli! Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu